Wednesday 28 March 2012

tutorial : Kotak impian / Whislist !

Assalamualaikum...

okay , memandangkan aku dah cuti sem , memang tak de keje lah . Tambahan bosan duk rumah nie ape kata aku tunjukkan cara-cara nak buat kotak impian ? Yelahh bagi yang dah tahu tak pe la , aku kan suke kongsi-kongsi . Kata orang sharing is caring , auww auww .  Ok , gedik seketika :P

ok , mula-mula korang pergi ke DESIGN>LAYOUT>ADD GADGET>EDIT HTML .

then-then masukkan kod nie, yang nie korang kena pandai baca la skit, alaaa skit je . Aku pun tak pandai jugak mula-mula , mane ade orang tiba-tiba jadi pandai kan ? kan ? hehe . ok copy kod nie , yang aku BOLD boleh di edit ye ^___^

<div><input type="checkbox" name="mybox" value="Sahabat sejati" disbled="">Sahabat sejati</div>
<div><input type="checkbox" name="mybox" value="Dekan" disabled="">Dekan</div>
<div><input type="checkbox" name="mybox" value="pekerjaan" disabled="">pekerjaan</div>

</form></fieldset>



okay , sekarang korang tengok yang aku bold tu , yang tu boleh dieditkan , jadi korang edit untuk letak whislist korang . then cuba tengok yang DISABLE tu . tu makna dia belum di TICK ., macam aku punya whislist tuuu .  Kalau macam impian korang dah tertunai korang tukar DISABLE tu jadi CHECKED . 

kalau nak buat whislist banyak-banyak , copy kod nie jee . 

 <form name="myform">
<div><input type="checkbox" name="mybox" value=" wishlist korang"checked="">wishlist korang</div>
<div><input type="checkbox" name="mybox" value="wishlist korang"disabled="">wishlist korang</div>
</form>

</form></fieldset>


 then paste kat HTML tu , jangan lupa save dulu sebelum view blog ye , aku bagitahu sebab aku pelupa, hikhik .. 

okay , All The Best !

#cekniee!

No comments:

Post a Comment