Saturday 7 April 2012

How to Improve English language !

ok , bercakap pasal english ramai akan cakap kenapa nak belajar bahasa english ? kenapa tak memartabatkan bahasa kita ? Sebenar bagi pendapat aku kedua-dua nya adalah sama penting . Kenapa ? Yelahh , supaya ia memudahkan kita untuk berkomunikasi antara satu sama lain ^__^ . Janganlah kita hanya tahu satu bahasa saja , lagi banyak lagi elok . Lagipun ia memudahkan kita pada masa hadapan :)

Macam mane nak improve ?

bagi pendapat aku sendiri tapi lain orang lain caranya kan . 
Pertama , mendengar lagu-lagu english (aku sikit pun tak minat ) . Kenapa ? humm, dalam sesetangah lirik lagu itu ia mengajar kita vocabulary , pronouns and others . Tambahan , sudah menjadi lumrah bila kita mendengar lagu kita akan menjadi automatik menyanyi dan menghafal kan ? Di situ kita boleh mencatit maksud-maksud yang kita tidak faham dengan membuka kamus .

Kedua , selalu speaking dengan kawan-kawan yang open-minded . Tak payah la cakap depan narrow-minded punya kawan yang seringkali mengutuk kita bila kita speaking, wat sakit hati je ^^, .
Bile kita speaking , ia melibatkan conversation dan kamu mesti akan terbiasa bila melakukan ia dengan selalu . bak kata orang "practise make perfect !" .


Ketiga , tengok cite mane2 pun pasang subtitle english . Dekat situ korang akan faham maksud dan secara automatiknya akan selalu mempraktikkan  bahasa itu ..

Baiklah sampai di sini sahaja , aku mengantok nak tidoo . Baru balik kerja .

#cekniee!




No comments:

Post a Comment