Friday 26 October 2012

Solat Tahajud




Korang mesti dah tahu pasal mende nie kan ?
Takpelahh , aku nak share jugak sebab jenis aku suka share mende yang aku tahu :) 
bukan sebab nak berlagak alim or whatever tapi aku suka kalau 
ramai-ramai mempraktikkan benda yang baikkk , kannn ^^

Semua orang tahu apa tu solat tahajud kan jadi takyah bagitahu pun takpe
betul tak ? :)

" Puasa yang paling utama setelah puasa Ramadhan adalah puasa bulam Muharram, sedangkan solat yang paling utama setelah solat fardhu adalah solat malam"(Riwayat Muslim)

Bila aku baca hadith nie , aku sedar yang aku jarang mengerjakan yang solat sunat .
korang mesti selalu buat kan ? 
Ruginyaa aku sebab terlalu alpa dengan Dunia .

Fudhail bin Iyadh berkata ,
"Jika engkau tidak mampu menunaikan solat malam dan puasa siang hari maka ketahuilah bahawa engkau sebenarnya sedang berada dalam keadaan terhalang kerana dosamu begitu banyak "
 
Subhanallah..... sedarkah kita ?

 Dikala kita tidur terlalu lena di malam hari atau terlalu leka berfacebook, ada insan lain yang menyembah dan menyerahkan diri mereka pada Allah S.W.T. di tengah-tengah malam semata-mata mengejar akhirat . 
Mereka sanggup meninggalkan sedikit waktu mereka dimalam hari untuk beribadah .
kita, kita ? masih lagi leka dengan duniawi . 
 
 
 
 
Nabi Muhammad SAW bersabda sebagaimana yang disebut dalam hadis riwayat tabrani;
" Lakukanlah solat malam sesungguhnya ia akan mengusir penyakit dari dalam tubuh"

terlalu banyak mukjizat solat tahajud kawan-kawan . Tidak terkata .
kalau aku tulis kat sini kan , korang bosan pulak nengok sebab panjang sangat post .
hehehehe

baiklah sampai disini sahaja dulu .
Assalamualaikum :))




No comments:

Post a Comment